Pagina's

woensdag 13 oktober 2010

Photobucket

... en nu maar wachten en wachten, tot ze terug komt !
Dit is het enige wat ik momenteel kan doen. Want m'n mama werd zonet naar de operatiezaal gebracht (of wat ervoor nog allemaal komt.)

Photobucket


Photobucket


Een aantal jaren geleden heeft m'n mama een auto-accident gehad, maar totaal niet haar fout. Maar helaas moet ze er nu voor lijden. Zo'n 3 jaar geleden begon ze last te krijgen aan haar heup en werden er foto's genomen waaruit bleek dat ze inderdaad last heeft aan haar heup. Ondertussen zijn we 3 jaar verder en bleef het maar verergeren dat het niet meer om aan te zien was. Uiteindelijk nam ze weer foto's en als bleek was het super verslechterd. Tijd dus voor een nieuwe heup.

Gelukkig kon ze de week nadien (op vandaag dus) al geoppereerd worden. Met heel wat papierwerk en testen kon het doorgaan. Gisteren moest ze al binnen voor nog het één en ander te
regelen en ik was er natuurlijk bij.

Ik kan amper zonder mama en zou me geen leven kunnen voorstellen zonder haar. Natuurlijk is er een periode geweest waar je dit minder beseft en dat was de puberteit ;-) Ik had denk ik meer zenuwen dan mama zelf en velen vragen daarom ook aan haar: " zie je het wel zitten om geoppereerd te worden?"
Maar beeld je eens in, als je met accute pijn moet rondlopen, amper voorruit kunnen, ... je wilt toch zelf ook geen last meer ? en tenslotte belast je je andere heup dan weer.
Dus daarom ziet mama het volledig zitten, en zal ze na haar operatie als geen betere zijn !

Ze spreken wel van een aantal maanden revalidatie maar tegen de lente kan ze weer gerust gaan werken en met de nieuwe heup kan ze zo goed als alles ; fitness, zwemmen, lopen, fietsen, ...
Ik heb de uitleg ook bijgewoond toen de dokter ons ten raad stond en dan ook de "nieuwe heup" gezien. De nieuwste methode is uit keramiek en daarom plakken ze nu geen jaar meer op waarvan weer aan vervanging toe is.

Er wordt een soort staaf geplaats in het bot waarbij een uitsteeksel is en daarop een bol. Ook het kommetje wordt vervangen en bestaat ook uit keramiek en hierbij bestaan meer dan 36 modellen, dus de dokter kijkt a.d.h.v. de foto's welk model hij precies nodig heeft en tijdens de operatie  kijkt hij ook telkens naar de beenlengte want bij het oudere model/protese was kans dat het ene been 2cm langer was (omdat er maar 1 model bestond).


Sorry voor deze, misschien wat persoonlijke en technische post, maar ik vond het wel een leuk idee dit even te melden. Voor diegenen die niet geïnteresseerd zijn hoef je deze post zeker niet te lezen, maar weet wel dat het bij iedereen weleens kan gebeuren en dat je blij bent dat dit even van je afkan.

Liefs, Nicky

Photobucket

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Copyrighted by Mariposax3 2009-2010
Contact me : mariposax3@live.be